Last but not least, Amerika! - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van sytskej - WaarBenJij.nu Last but not least, Amerika! - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van sytskej - WaarBenJij.nu

Last but not least, Amerika!

07 Mei 2014 | Verenigde Staten, New York

Heej!

Na 6,5 maand was het in Los Angeles zover dat ik mijn cowboy weer zou zien. In gedachten stel ik me al voor hoe de ontmoeting zal zijn (idd Hello goodbye was altijd mijn favoriete programma). Maar niets was minder waar. Omdat ik het adres van ons hotel in LA niet bij de hand had wouden ze mij LA niet in laten. Stom toevallig waren onze vliegtuigen tegelijkertijd geland en spotte ik de mannen bij de douane dus konden ze mij aan het adres helpen. Echter zijn knuffels en kusjes verboden op dit terrein en moest dit uitgesteld worden tot bij de bagageband waar we wachten op de tassen van de mannen. Na een halfuur wachten viel het op dat alsmaar dezelfde tassen voorbij kwamen maar niet de tassen van de jongens, de tassen bleken niet in het vliegtuig te zitten en kwamen met een andere vlucht.Gelukkig werden ze de volgende dag gebracht bij het hotel en waren de hartjes van de mannen weer gerust.

De eerste indruk van Amerika is groot veel en vet. Het lijkt alsof je er niet bij hoort wanneer je niet in een dikke bak rijdt en wanneer je eten besteld is het vet en veel. Daarom is het misschien ook niet vreemd dat de meeste mensen behoorlijk op gewicht zijn. Overigens kun je ook op elke hoek van de straat eten krijgen en is dit vaak nog goedkoper dan eten uit de winkel.

De eerste dag in LA nemen we de taxi naar Venice Beach, een aardige taxichauffeur rijdt ons door en verteld ons over de grote stad. We rijden door een gangster buurt, hij verteld dat de politie hier niet alleen durft te komen omdat hier soms roekeloos wordt geschoten. Op Venice Beach kom je ogen te kort; bodybuilders, dames in korte broekjes, zwervers en honden op schoenen je ziet het allemaal. In Hollywood lopen we over the walk of fame en zien we wederom onze ogen uit.

In LA halen we onze dikke, grote camper op. Zingend, dansend, springend door de camper rijden we naar Las Vegas, maar wanneer we Las Vegas binnen rijden wordt het stil..de vele lichten, gigantsiche hotels en casino’s laten onze monden openvallen. Met een camperplaats aan de Las Vegas strip staan we op 5 min afstand en hoeven we niet zover met de zakken vol geld te tillen dat we verwachten te winnen in de casinos. Wanneer je door Las Vegas wandeld voelt het alsof je in een film bent beland, iets wat je moet ervaren om het te begrijpen. Met zakken geld kwamen we niet terug, nee het tegendeel. Echter kwamen de jongens wel met zakken vol plaatsjes van naakte vrouwen terug die overal aan de strip worden uitgedeeld door.. oude mannen. Die plaatjes gebruikten we als inzet bij het kaart spelletje 21en en elke camping waar we overnachten kreeg een plaatje en een goede camping kreeg twee plaatjes.

Na Las Vegas rijden we door naar de Grand Canyon, wonderlijk mooi om te zien. Vanuit de Grand Canyon rijden we door het arme, droge New Mexico waar je af en toe een woonunit ziet staan met wat paarden en minimaal 3 auto´s dat dan weer wel.

De tweede week zijn we naar Texas gereisd waar we bij Jelle Oosterhof een kennis van Bokke, een aantal nachten konden staan met de camper. We troffen het, naast dat we welkom waren in zijn prachtige huis en verhalen hoorden over het leven in Amerika, nam hij de tijd om ons een aantal melkveebedrijven te laten zien en kregen we de beschikking tot één van zijn dikke auto´s. Als echte cowboys en girl (ja we hadden inmiddels allemaal een stel cowboylaarzen gekocht) konden we in een vette bak zelf nog een aantal bedrijven van oorspronkelijk Nederlanders bezoeken. De bedrijven zijn enorm, 700 koeien is een klein bedrijf en dat wij ons ogen al uitkijken bij een bedrijf met 3000 koeien vinden ze vreemd. Overigens hebben we geen één Nederlander getroffen die zelf de koeien melkt ze hebben allemaal mexicanen aan het werk, Amerikanen houden niet van werken wordt ons verteld.Tijdens de lunch aten we in een kroegje in een klein dorp. Omdat Amerikanen gewend zijn niet zelf eten te maken voor lunch was het niet vreemd dat op een doordeweekse dag het kroegje/eetcafé bom vol zat om 1 uur in de middag. De barjuffrouw vertelde een boer dat wij Nederlanders waren en voor we het wisten stonden er allemaal Nederlandse boeren om ons heen,gezellig en ideaal zo hadden wij nog een aantal leuke adresjes om te bezoeken.

Om het cowboy avontuur compleet te maken bezochten we in Fort Worth een rodeo, super gaaf!Een aantal biertjes in de country discotheek Billy’s Bob maakten de avond compleet. Na nog een aantal leuke country stadjes en winkels te bezoeken kwamen we aan bij de smokey mountains. We reden en liepen daar door het mooie Cades Cove national park en we waren lucky guys we zagen een wilde zwarte beer met 3 jongen!

Van de zwarte beer rijden we naar het witte huis, nouja wit..hij kan wel een likje verf gebruiken Obama!Washington heeft naast de mooie gebouwen en momenten, veel interessante museums te bieden en ze zijn nog gratis ook.

Van Washington gaan we naar de einbestemming New York, het wordt niet voor niets de City that never sleeps genoemd. De enorme gebouwen zien we al van ver, maar eenmaal in de stad valt het oog voornamelijk op de vele mensen, autos (oftewel gele taxi´s) , reclameschermen, winkels en niet te vergeten de ondergrondse metro’s die dag en nacht in beweging zijn. We nemen een kijkje op één van de hoogste verdiepingen van de Empire statebuilding, het geeft ons een super uitzicht over de grote stad! Een bezoekje op de plaats waar 11 september ons aan herrinerd was indrukwekkend. En natuurlijk zag ik er al weken naar uit om te shoppen in New York!(echter voor geen meter geslaagd). De laatste dag maken we nog een "romantische" wandeling door het Central Park en dan op naar de airport.

Mijn reis van 7,5 maand zit erop. Wat een avontuur wat een belevenis en ervaring.
Op schiphol en thuis word ik onthaald door mijn lieve familie en vriendinnen. Tranen spatten in mijn ogen want wat is het fijn om iedereen weer te zien!

Bedankt dat jullie mij gevolgd hebben, de reacties en likes deden me goed en gaven mij plezier om een nieuw verhaal te schrijven, thank you so much!!

Leafs fanút Fryslân!Groetjes!Cheers!

• 07 Mei 2014 - 16:51

Doetie:

No Syts, wat in machtig ferhael wer ! Mar ek geweldich datst wer op Fryske bodem stiest..... dat alles goed gong is ; gjin gekke dingen, niks brutsen mar wol it snot foar de kop op de molkfeebedriuwen ;-) Mei oare wurden ; prima gien en do bist in gigantyske erfaring ryker ; dizze nimst dyn hiele libben mei ! Ik wol dy betanke foar de moaie ferhalen dy'st de thúsbliuwers skrean hast ... it wie moai om dit te folgjen ! Sa wiene wy eins ek in bytsje op reis .......

Oant gauw ! Dikke X

Doetie.

• 07 Mei 2014 - 18:16

Piet En Betty:

Lieve Sytske, allereerst....erg blij dat je weer gezond in Friesland bent. Heel erg bedankt voor je prachtige verslagen, geweldig wat jij beleefd hebt, dit kan niemand je meer afnemen meid.
    Wij wensen je veel succes met je verdere plannen en hopen dat je een gezonde en gelukkig toekomst tegemoet gaat, heel veel succes met alles!. Hoop je nog eens tegen te komen.

Veel liefs, omke Piet en tante Betty

• 08 Mei 2014 - 10:23

Mem:

He meid we binne allegearre erg bliid dast wer thus bis .It wie altiid erg leuk om dien ferhalen te lezen , bedankt der foar.

mem

• 08 Mei 2014 - 21:36

Aly En Paulus:

He Syts ,wot nog een mooi ferhaal . We binne bliid dost wer heelhuuts tus bist.
    Groeten fon Aly en heit

• 08 Mei 2014 - 21:41

Margreet:

Wot mij betreft eenzeer geschikte titel foar dit verhaal;)!
    Jammer dat de verhalen ophalde..
    Maar hiel fijn dast werwerom bist;)

• 09 Mei 2014 - 10:13

Jelle:

Hoi Sytske
    Wolkom ien frieslan
    Bedankt foar al dien prachtige verslagen
    It gjit dei goad
    Oant sjin