De eerste weken down under: Australia - Reisverslag uit Melbourne, Australië van sytskej - WaarBenJij.nu De eerste weken down under: Australia - Reisverslag uit Melbourne, Australië van sytskej - WaarBenJij.nu

De eerste weken down under: Australia

Door: Sytske

Blijf op de hoogte en volg

19 Oktober 2013 | Australië, Melbourne

Hello!

Bedankt voor alle leuke reacties en likes op mijn vorige verhaaltje..echt super dat er zo meegeleefd wordt! Inmiddels zit 1/7 deel van mijn reis er op (ik probeer zo de wachttijd korter te laten lijken voor sommige mensen;-)) en heb ik al best veel kunnen zien van het mooie Australië.

De eerste dagen, met mijn hikingboots en driekwart broek aan (het ziet er echt niet uit), de toerist uitgehangen in Sydney. Daar vanzelfsprekend het Opera house en de Harbour bridge gespot, in de zon gelegen en gezwommen bij het strand van Bondibeach en.. kennis gemaakt met de dure dollars. Om zo goedkoop mogelijk te overnachten, zoeken we goedkope backpackhostels. Dat is even omschakelen, met 12 (of meer) jongens en meiden van verschillende landen op één kamer slapen en eten maken in een gezamelijke (vaak vieze) keuken.

Voordat de dollars binnen stromen in plaats van veel te snel uit mijn portemonnee rollen, moest er eerst een tax file nummer worden aangevraagd en een Australische bankrekening worden geopend. Zo gezegd zo gedaan, het enige wat nog ontbrak was werk. Omdat het werk niet vanzelf naar je toe komt, leek het mij verstandig een advertentie te plaatsen op de Australische marktplaats Gumtree. Vol goede moed een netjes verhaaltje geschreven over mijzelf en mijn ervaringen, een mooie foto geplaatst en dan maar afwachten of het wat oplevert. Het leverde veel resultaten op..maar niet die resultaten die ik zou hopen..dus eerst mijn advertentie omschrijving van “Hard working girl from the Netherlands is looking for work” maar even veranderd in: Girl from the Netherlands is looking for FARM work. Ik kreeg al snel een leuk aanbod om als cowgirl te werken op een cattle station, geweldig leek me dat maar helaas kon het uiteindelijk niet door gaan. Dus maar weer op zoveel mogelijk advertenties reageren, bellen en hopen op goed resultaat.

De tijd die we nog niet konden besteden aan werk, wilden we benutten door zoveel mogelijk van het land te zien. Zoals de Blue Mountains, waar we verschillende hiking tochten deden om de 3 sisters , de Grand Canyon en The Hanging Rock te bezichtigen.. deze laatste was echt “ het einde” om een keer mee te maken, alhoewel één stap verkeerd op de ± 1000 m hoge en 50 cm brede rots zou ook letterlijk het einde betekenen..

Na de Blue Moantains verbeleven we twee nachten in NewCastle, waar we een dagje op de beach vertoefden om vervolgens het vliegtuig te nemen naar Melbourne. Zoals we in Thailand een scooter huurden om wat van het land te zien, huurden we in Melbourne een auto. Even wennen dat je links van de weg moet rijden (en dus ook links de rotonde moet nemen) en gaan met die banaan. We reden in 3 dagen de Great ocean road,deze is aangelegd door soldaten die terug kwamen van de eerste wereldoorlog en is gemaakt als eerbetoon aan de slachtoffers van deze oorlog. Een prachtige route langs de kust met regelmatig een stop voor mooie plaatjes. Gigantische rotsblokken in de zee, de 12 apostels genoemd, vormen het hoogte punt van deze route, echter waren de koala beertjes die we onderweg tegenkwamen voor mij minstens zo bijzonder.

Ik loop hier trouwens niet zoals de meesten met een giga Nikon camera met extra grote lens rond om super mooie foto’s te maken. Het klinkt misschien gemeen, maar wat ik hier zie en beleef kan ik niet goed beschrijven of op foto’s vastleggen (nou ben ik ook niet een held in foto’s maken dus voor foto’s: typ Australië in op google en gij zult vinden). Het is gewoon een beleving dat je, wanneer je het wilt weten, naar mijn mening zelf moet ervaren.

Een paar dagen geleden, toen het einde van de tweede week in Australië aanbrak en ik druk typende was met solicitaties (Bastian was inmiddels al voorzien van tractorwerk), kreeg ik een mail van een boer uit Katunga. Hij zocht iemand die op hun boerderij wil mee werken en enige ervaring op een melkveebedrijf heeft. Wanneer ik geïnteresseerd was moest ik even terug bellen of mailen. Ik heb direct mijn telefoon gepakt en kreeg Brad aan de telefoon, hij vertelde over het bedrijf dat hij runt met zijn ouders. Een melkveebedrijf met 300 koeien die worden gemolken in een 2 x20 stands swingover melkstal. Het klonk allemaal erg goed en na een uurtje bedenktijd heb ik hem weer opgebeld en gezegd dat ik graag op zijn aanbod in ga. Maandag zal ik van Melbourne naar Katunga (Victoria) reizen en dinsdag kan ik beginnen met werken. Ik krijg een eigen slaapkamer met tv en verder woon en eet ik bij de familie op boerderij.

Tot zover mijn verhaal over de eerste weken in Australië, ik zal over een aantal weken mijn ervaringen beschrijven over het werken op een Australisch melkveebedrijf en het wonen bij een Australische familie. Tot dan!

Greets,loves en een dikke tút op de snút.

Sytske

  • 19 Oktober 2013 - 13:03

    Hanna:

    Hee Sytske!

    Wer een leuk verhaal om te lezen! Mooi om te jerren dast het nij dien sin hast! :)
    En top natuurlijk dast wurk hast!!
    Bin beneid nij de volgende verhalen!

    Volle plezier der! Dikke tut!

  • 19 Oktober 2013 - 14:02

    Fam. Visser:

    He Sytske,

    Moaie ferhalen! We krije der hast ek al sin yn.
    Sukses mei dyn wurk.

    Gr. fan Weakens

  • 19 Oktober 2013 - 16:09

    Doetie:

    Jemig, wat in machtige ferhalen sis en wat jammer dat ik dat no pas troch ha !!! Mar ik ha no dyn beide stikken lézen en wit no das't as farmgirl oan de bak silst ! No, do witst wol fan oanpakken dus de familie sil wol hiel bliid mei dy wéze ;-) Succes en ik blieuw dy folgjen ;-) BIG KISS ! Gr. Doetie.

  • 20 Oktober 2013 - 14:05

    Aly En Heit:

    He Syts een prachtig ferhaal it is der wol genietsjen he we in de gaten .
    We moasten di ferol de groeten dwan van beppe .
    We ha har de foto;s fan de whatsapp sjen litten.
    Succes mei dien wurk en we jeare wol wer.
    Groeten en dikke tut Aly en heit

  • 22 Oktober 2013 - 19:33

    Marijke:

    Hé Syts

    Ik hie noch net reageert want ik moest alles fan dy mar op google opsykje en dat kost tiid haha
    Moai datst wurk hast,sukses der mei.noch mar 6/7 dus genietsje der fan.
    en 3 in bytsje en ien in protte is noch sa.
    groeten fan ûs fjouweren

  • 22 Oktober 2013 - 20:09

    Brend:

    Klinkt goed Sytske! Leuk even wer wat te lèzen. Al hielendal omdast it allegearre sa moai skriuwst.
    Succes op de farm en we wachtsje it kommende ferhaal wer ôf
    Have fun! ;-)

  • 23 Oktober 2013 - 00:52

    Anna:

    He faam, wat een verhaal wer.. leuk! Klinkt heel sexy idd hikingboots onder een koarte broek :p
    Wat super dast wurk foen hest incl onderdak en consumpties!! Hoop dat het die der wat befalt..
    En oktoberfest wie erg geslaagd sa ost wol sjoen hest haha ;)
    We heure! Tût!

  • 24 Oktober 2013 - 15:32

    Maaike:

    hé Sytske, dat is wat oars as by ús de spinreagen fuort helje. Dit klinkt super leuk!!! Ik ben net jaloers mar soe graach efkes sjen wolle hoe ast it hast. Ik sil noch efkes googelje wêr't it leit. Is it yn de buurt fan Traralgon? Dan sist yn de buurt fan myn famylje. Folle wille, lekker wurkje op de farm en foaral lekker genietsje!!!!!!!!! Ik ben ik al wer benijd nei de folgende ferhalen. xxx fan Maaike.

  • 06 November 2013 - 13:50

    Hinke En Piet:

    Hallo Sytske, Wat leuk om je reis verslag te lezen ! Zo weten we iets van wat jij beleefd .Ik hoop dat jij dit berichtje leest en wens je heel veel goeds!!Groeten H en P. Sondel.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 18 Sept. 2013
Verslag gelezen: 573
Totaal aantal bezoekers 9810

Voorgaande reizen:

20 September 2013 - 01 Mei 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: