Shitfaced farmer - Reisverslag uit Katunga, Australië van sytskej - WaarBenJij.nu Shitfaced farmer - Reisverslag uit Katunga, Australië van sytskej - WaarBenJij.nu

Shitfaced farmer

Blijf op de hoogte en volg

17 November 2013 | Australië, Katunga

Hi Mates!
Weer even een verhaaltje vanuit down under, waar ik nu inmiddels 4 weken de boerin uithang en deel uit mag maken van een ontzettend leuke Australische familie. Een familie die mij een “ feel like home” gevoel wil geven, die hun kennis over de melkveehouderij met mij wil delen en mij helpt mijn Engelse woordenkennis te verbeteren (inclusief the bad words).

Voor de geïnteresseerden: Het bedrijf, een biologisch melkveebedrijf met 300 Holstein Friesian koeien, waarvan een aantal koeien voor duizenden dollars gekocht uit andere landen. Het bedrijf heeft 100 hectare land en produceert gemiddeld 10.000L melk per koe per jaar. De koeien worden gemolken in een 2x20 stands swingover (eigenlijk 2x22 maar de koeien zijn zo groot en breedt dat er maar 20 inpassen) met een ADF milkingsystem, dat wil zeggen dat de spenen na het melken automatisch gedipt worden en de melkstellen zichzelf daarna ook automatisch reinigen. De koeien lopen hier altijd buiten, er is geen stal. Ze brengen voer met de mengvoerwagen in een een paddock waar een lange betonnenvoerplaats is, dit voer krijgen de koeien middag´s na het melken en verder lopen ze buiten in het gras. Omdat het hier erg droog is heeft de boer een water irrigratie systeem, elke dag worden een aantal hectares land onder water gezet.

Nadat ik s’ochtends twee wekkers heb laten snoozen, stap ik om 4 uur uit bed om te gaan melken. Ik hijs mij dan in een melkoveral en melkschort om mijn kleren enigzins stront vrij te houden, ( Na het melken heb ik wel gegarandeerd een shitface) ik doe de radio aan en dan kunnen de girls maar komen. Meestal hebben we 2,5 uur melken met z’n tweeën. Na het melken maak ik de melkstal en de wachtruimte schoon met een zware waterspuit, als ik dit vaak genoeg doe krijg ik mossels zeiden ze (nou als je me ergens niet blij mee maakt!!) maar ik kwam er achter dat ze spierballen bedoelen (Muscles). Net zoals ik erachter kwam dat een shitface (stront hoofd) iets anders betekend dan shit faced (dronken zijn), ik vond het al vreemd dat ze moesten lachen toen ik op een ochtend zei: I’m shitfaced again!
Na het ontbijt en een korte rust, zorg ik ervoor dat de droge koeien die bijna moeten kalven een uurtje in het grasland grazen. De tijd daar tussenin voer ik het jongvee,samen met mijn maatje Rocky (de hond). We stappen op de quad waar ik een kar met emmers vol voer achter aan heb en daarmee gaan we het jongvee voeren die op verschillende plekken verspreid om het bedrijf heen staan. Nadat ik de emmers weer heb gevuld voor de volgende dag, de voerplaats voor de melkkoeien vrij van stront heb gemaakt en de koeien die bijna moeten kalven weer terug in hun paddock heb gedaan is het altijd afwachten wat the job die dag is. Tot nu toe heb ik mij vaak mogen vermaken met de MF trekker, zoals het land besproeien met een biologische (zwarte?!) vloeistof, 385 baaltjes met de voorlader in rijen van 2x9 zetten (zodat de truck er makkelijk doorheen kan rijden) en later de baaltjes met de voorlader op de truck laden. Het leek hen handig (en mij leuk) dat ik ook leerde om op de truck te rijden. Zo gezegd zo gedaan rijd ik nu ook op de truck om de baaltjes van het land naar het bedrijf te brengen. Naast dit soort werk is er ook terugkerend fencing werk, oftewel draden zetten, maken, opruimen en koeien verweiden. Ook mindere leuke, maar wel zinvolle schoonmaak klusjes zijn een part of the job.
Na de lunch en wederom een korte rust, halen we om half 3 de koeien op en rond 3 uur starten we weer met melken. Alle koeien hebben naast een nummer ook de naam van de stier en van de moeder op hun oormerken staan. Ze kennen hier de koeien allemaal bij naam en dat is erg leuk als je aan het melken bent en de boer roept come on Paradise, BLITZZ and Flicker...
Wanneer de schoonzoon op het bedrijf is worden we de laatste melkrondjes vaak voorzien van koud bier in de melkput, de boer zegt dat elke dag waar de letter Y in voorkomt een reden voor een biertje is, every day dus!
S’avonds om ongveer 6 uur ben ik dan klaar met werken en is het voor mijn knock off time, oftewel languit op de bank. Maar niet voordat ik gedoucht heb en mijn avondeten op heb. Mijn avondeten wordt altijd voor mij ingeschept en dat is niet mis, naast aardappelen en groenten worden er maar liefst 3 worsten of gehaktballen opgeschept of absurd grote stukken vlees. Dat is nog niet gezakt of ik krijg een lekker bakje babythee (thee met melk) en een koekje. Meestal pak ik 1 koekje uit de trommel, maar dat vinden ze maar niks. Take two, you are al little bit skinny is’nt it?

Ik werk 6 dagen in de week en op mijn vrije dag probeer ik hier zoveel mogelijk van de omgeving te zien met de auto die ik hier tot mijn beschikking heb. Ik heb al heel wat mooie kilometers gemaakt en de politie heeft mij tot nu toe nog maar 1 keer aangehouden dus het gaat goed.

Ik kan wel een heel boekwerk schrijven van wat ik hier elke dag beleef (Doe ik ook in mijn reisdagboekje), maar dan zou ik iedere week of eigenlijk elke dag een blog moeten plaatsen. Ik hoop dat jullie in ieder geval een beetje een indruk hebben van mijn boerinneleventje in Australië ,en dat ik mensen gerust heb gesteld met het feit dat ik het hier echt heel erg tref met dit mooie bedrijf en deze super leuke en lieve familie! Ik vertel daarom ook maar niet over de levensgevaarlijke slangen die hier zijn.. :-P

Cheers,

Sytske

  • 17 November 2013 - 11:06

    Baukje (anna Schotanus):

    Hee,

    Wat leuk om te jerren dast het nij dien sin hest!
    Geniet er lekker von..

    Oant sjen :)

  • 17 November 2013 - 12:15

    Maaike:

    G'day Mate, sounds very good, your outback life!! Ik fyn it leuk om dy te folgjen en ik fyn it super stoer wast dêr dochst!! Genietsje folop en skriuw mar in boek ast wer thús komst, ik gean it lêzen. Enne, noait súnder learzen it lân yn mei al dy slangen, grrr, bah.
    LIFE IS GOOD Sytske, fan my meist elke dei wol in blogje skriuwe. xx

  • 17 November 2013 - 12:24

    Reinier:

    Mooie verhalen Sytske en erg interessant, heel veel plezier en geniet ervan!

  • 17 November 2013 - 13:01

    Annemarie:

    Wat leuk om wer even een verslagje van die te sjen! Mooi dast het sa nij het sin hest. Do beleefst genog sa iig. No famke heel folle plezier der nog en sjug al wer ut nij dien volgende verhaaltsje

  • 17 November 2013 - 13:39

    Doetie:

    Wat in moaie ferhalen Sytske en wat indrukwekkend allegearre ! Prachtig om te lézen watst dér belibbest ! Geniet derfan en pas goed op dysels !! Dikke X

  • 17 November 2013 - 13:57

    Piet En Betty:

    Sytske wat een prachtig verslag. Ben blij dat je het zo naar je zin hebt en je zoveel ervaringen opdoet. Iets om nooit te vergeten!. Hartelijke groet, Piet en Betty

  • 17 November 2013 - 14:56

    Jelle:

    hoi sytske

    ik ha joad foar it earst dien ferhalen lézen
    wot binne dot leuke ferhalen ha mei zelfs ek ol op de mailinglist set
    want dit wol ik net misse ean soad plezier en ik sjug ol wer ut nei it folgende verslag
    ean soad leafs fan jelle

  • 17 November 2013 - 17:58

    Aeltsje Wartena:

    Wat leuk om te lesen Sytske,en dast it sa nei it sin hast.It lyket wol in soad op de australische serie: Mc.Leods Daughters.Kinst dizze?Der binne se ek atiid oan it fench setten en meitsjen.Geniet der noch mar mooi fân,dan wachtsje we dyn folgende ferhaal wer of.Groetjes

  • 18 November 2013 - 10:33

    Mem:

    He meid , wat hast wer in moai ferhaal . Ik tink ek dast wol in boek skriuwe kist of jornalist wurde kist. It is in lust om it te lezen. In groet en in dikke tut ut Winsum

  • 18 November 2013 - 11:45

    Margreet:

    Super leuk om wer wot fan dei te jerren. Skriuwst mooi!
    En super stoer dast op een truck riest!;)
    We kreie sa een goeie indruk hoe t der is.
    Volle leafs Brend en Margreet

  • 19 November 2013 - 16:54

    Jitske:

    Mooi verhaal! Haha indd Aeltjse, ik tink ek gelyk oan the Mc.Loads Daughters!! Krij der gewoan pikefel fan:)
    Geniet nog mar goed!!

    Dikke tút

  • 19 November 2013 - 19:21

    Marga De Wolff:

    Hoi Sytske
    Wat een belevenissen.
    Een protte wille ta winske!

    Groeten Marga

  • 22 November 2013 - 22:33

    Aly En Heit:

    He Syts wot fein dost et der sa nei et sin hast . Do hiest mar wer een prachtig ferslagop dien site .
    We finne et geweldig wost dr alleger dost .Bin trots op die super
    Groetnis Aly en heit

  • 11 December 2013 - 20:14

    Corrie:

    hast it nog altiid nei it sin?
    jir alles goet,it friest jir in bytsje,hoe is it waar by dy?
    beppe har keamer wurdt moarn behongen,in hiele oendernimming foer har!
    leafs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 18 Sept. 2013
Verslag gelezen: 743
Totaal aantal bezoekers 9808

Voorgaande reizen:

20 September 2013 - 01 Mei 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: