Kokedei - Reisverslag uit Timaru, Nieuw Zeeland van sytskej - WaarBenJij.nu Kokedei - Reisverslag uit Timaru, Nieuw Zeeland van sytskej - WaarBenJij.nu

Kokedei

Blijf op de hoogte en volg

16 Februari 2014 | Nieuw Zeeland, Timaru

Hello!!

Super bedankt weer voor alle leuke reacties bij mijn vorige verhaaltje!Inmiddels ben ik weer volop boerin, dit keer in Timaru op het Zuidereiland van Nieuw Zeeland. Ik woon en werk hier bij een Nieuw Zeelands gezin op een bedrijf met 450 Holstein koeien die we melken in een carrousel. Behalve de baas en ik werken hier nog 2 fulltime medewerkers. Een hele harde werker die tevens heel hard rijdt en daarom zijn rijbewijs voor 18 maanden mocht inleveren en waarvan ik nu tijdens werktijden de taxichaufeusse ben die hem overal en nergens brengt en ophaalt met de auto of trekker. En ze hebben een minder harde werker die tijdens werktijden graag even een dutje doet.
Mijn werkzaamheden bestaan hier uit melken, kalveren melk geven (ze kalven op dit bedrijf het hele jaar door), trekkerwerk en wederom fencing. Fokkerij heeft op dit bedrijf de prioriteit. Vanuit Canada proberen ze de beste embryo's te importeren en met resultaat. Met eigen ogen heb ik mogen zien dat een kalf en koe van hun kampioen werd. We gingen namelijk in mijn 2e werkweek voor een week naar Feilding op het Noordereiland, hier was het NZ dairyevent oftewel een koeienkeuring. Ik ging mee in de truck die was volgeladen met koeien van dit bedrijf en nog 2 andere bedrijven. Een rit van 15 uren (inclusief boottocht) maar zeker de moeite waard, de tijd ging snel bij het zien van het prachtige landschap en de tientallen zeehonden en dolfijnen onderweg.
De koeien keuring was voor mij een geheel nieuwe ervaring, in Nederland ben ik nog niet verder gekomen dan kokedei in Workum want we niet uit mogen poetsen natuurlijk ;-). Maar ik moest er daarom eerst wel aan wennen dat ik hele dagen met de emmer heen en weer rende om poep en pis van de koeien op te vangen en vervolgens met keukenrol hun kont sta af te vegen. Daar komt nog bij dat ik ondanks de poepvangerij, hun bed, dat lekkerder ligt dan een boxspring, twee keer daags verschoonde. De dagen voordat de keuring echt begon werden de koeien 2 keer daags gewassen en een dag voor de keuring werden ze geschoren. Op de dag van de keuring stonden alle gezichten strak van spanning en werd er alles aan gedaan om het uier zo groot en mooi mogelijk eruit te laten zien. De staart werd mooi getoupeerd en dan kan de koe de ring in. We hadden een paar koeien en een kalf mee met allemaal super resultaten. 1 koe was al de beste van het Zuidereiland en werd nu ook op het Noordereiland kampioen in alle klassen waarin zij mee deed. De prijs die ze won was 3000 dollar, om even een idee te geven hiermee konden ze nog niet eens de helft van de kosten betalen die ze hadden gemaakt voor de keuring. Echter vertelden ze me dat de koe wel meer dan 40.000 dollar waard is, verkopen misschien?

Meestal heb ik weekends 1 of 2 dagen vrij en dan neemt de vrouw van de baas me vaak mee voor een drive. Vorige week zijn we naar Mount Cook geweest wederom een prachtige rit en geweldig om deze berg met gletsjers van dichtbij te bewonderen.
Mijn naam is hier trouwens Sky, ze hebben een week geprobeerd om mijn naam uit te spreken maar ze slaagden er niet in dus nu wordt ik voor gesteld aan iedereen als Sky, ik dacht eerst fly high met de naam Sky maar inmiddels luister ik er ook nog naar.

De temperatuur is hier wisselend tussen de 20 en 30 graden, goed te doen dus. Ze zijn hier momenteel druk bezig met het bouwen van een grote stal, het schijnt hier in de winter nogal een drekbende te zijn met als gevolg uiergezondheidsproblemen voor de koe.
Ze hebben hier 2 super snelle quads en er gaat geen dag voorbij dat ik daar niet op rond scheur. Omdat ze de koeien in verschillende groepen hebben moet ik ze overal en nergens vandaan halen maar omdat op de quad te doen is zeker geen straf.

Jullie horen wel mijn dagen vliegen hier voorbij, al moet ik toegeven dat dit eerst niet het geval was omdat ik hier erg moest wennen aan deze mensen.
Maar alles went...zelfs een vent ;-) En daarover gesproken, op 6 april zie ik mijn vent eindelijk weer want hij komt net als mij op deze dag met het vliegtuig aan in Los Angeles samen met nog 2 schoolvrienden van ons. We zullen met ons vieren in een camper van Los Angeles naar New York reizigen. Super veel zin in!
Maar voor het zover is blijf ik hier nog 4 a 5 weken werken. Als ik hier klaar ben komt Anny, die momenteel aan het rond reizigen is op het Zuidereiland mij ophalen en zullen we samen nog in Nieuw Zeeland reizigen en vervolgens samen naar Fiji voor 5 dagen. Ik heb nog heel wat leuke dingen in het verschiet dus!

Mensen dit was weer even een update, ik zal nu eerst snel weer op de verkeerde kleur trekker stappen ( New Holland) om te schudden voor hooibaaltjes, maar vooral om centjes te verdienen voor al deze avonturen!

Toedels! Leafs Sky

  • 16 Februari 2014 - 08:40

    Brend:

    Wer san machtig stikje en mei de keuringen kinne we no dei altyd brûke haw ik wol yn de gaten. Noch even topper, dan sjoche we dei alwer. Folle wille noch op dit plak en we wachtsje eer op dyn nije ferslach.
    Dikke tut ut Fryslân!

  • 16 Februari 2014 - 08:53

    Baukje:

    Geweldig die verhalen van dy !
    Volle plezier nog :)

    We wachtsje wer op het volgende verhaal.

    Groetjes Baukje

  • 16 Februari 2014 - 13:54

    Jantsje Bosscha:

    Sytske, wat een prachtige verhalen en belevenissen! En zoals iedereen al is opgevallen, erg leuk geschreven. Toevallig lees ik jouw reisverhalen omdat Joke mij daar op attendeerde. Echt genieten dit. Nog heel veel plezier en geniet momenten! Groet uit Winsum, Jantsje

  • 16 Februari 2014 - 17:51

    Aly En Heit:

    No dan verlopig mar hoi "Sky "
    Do hast ol wer hiel wat mei makke he wij in de gaten .
    Prachtig om dit te leazen bin we wer wot op e hichte .
    Mast der nog mar goet fan genietsje et is sa wer forby.
    Groetnis en dikke tut fan us
    Aly en heit

  • 17 Februari 2014 - 21:59

    Jelle Stienstra:

    Hoi Sytske
    Ean leuk ferslag fan dien belevenissen
    Et is altiet spannend om wer op ean oare buokerij te wurkjen foarol hoe bin de minsken
    Leuk te jerren dast jir dien draai ek wer foen hast en winskje dei jir ek nog ean mooie tied ta
    En dan 6 april dan komt sjoerd mast him mar wat opwarmje want ik ha jet dat er hiel koud is
    succes mei et wurkjen mei die djoere kei en ol die dingen diest oars nog dwan gjist
    kwatom folle plesier
    Folle Leafs Jelle

  • 18 Februari 2014 - 14:21

    Mem:

    He meid wat wer een top ferhaal. Geweldig hoe ast it op papier sest. Noch lekker geniete en in soad sjin en beleve. dikke tut fan us allegear

    mem

  • 19 Februari 2014 - 10:49

    Pam:

    Leave sky wat aardig dat je met een nieuwe naam door het leven gaat,Zou dit zo blijven?Wat zie je en beleef je wat zeg geweldig !Zo gaan de dagen ook snel voorbij! En wat heb je een mooi verslag geschreven dure koeien hoor! Als dat dier dood gaat, dan heb je een grote strop! Dan maar wat gewonere koeien! Nog maar vele fijne weken en de groetjes van pake en beppe,En een hele dikke tut

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 18 Sept. 2013
Verslag gelezen: 761
Totaal aantal bezoekers 9804

Voorgaande reizen:

20 September 2013 - 01 Mei 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: